Ahaddaf Quartet
Time: TBA
Van origine Marokkaans Andalusische muziek gecombineerd met Latijns Amerikaanse invloeden en jazz. Arabische muziek is eenstemmig. Composities ontstaan vanuit een makam: een toonsoort. Al dan niet voorafgegaan door een taksim; een intro om de luisteraar te laten ‘wennen’ aan de muzikale kleur van de makam. Mohamed Ahaddaf houdt voor een gedeelte vast aan dit principe. Thema’s worden unisono (eenstemmig) gespeeld door ûd en piano, zoals dat gebeurt in bijvoorbeeld ‘Matar’ of ‘Habibate’. Thema’s die qua melodie lijken op die van de legendarische Libanese ûd-speler Marcel Khalifé die, net zoals Ahaddaf, met zijn zangerige melodielijnen de luisteraar naar zich toe zuigt. De uitwerking van het Ahaddaf Quartet is echter diepgaander en hemelsbreed. Zo vinden we een Bach allure in het openingsstuk ‘Nahawand‘- compleet met sequens; een melodie-herhaling steeds op een andere toonhoogte. Een compositietechniek die zeer gangbaar was in de Barok; de tijd van Bach. Daarnaast klinken er regelmatig Latijns-Amerikaanse invloeden, funky ritmes en poly-ritmiek. Fraaie ûd en pianosolo’s die zonder effectbejag hier en daar leunen tegen (modale) jazz en sterk worden ondersteund door drums/percussie en bas.