Old Roots New Routes
Concerten 2020 verplaatst naar voorjaar 2021
Over Old Roots New Routes
Oude muziektradities uit andere culturen ontwikkelen zich in de Lage Landen langs verrassend nieuwe lijnen. Die kruisbestuiving heeft geleid tot een nieuw muzikaal idioom, met verrassende impulsen voor bestaande genres.
Old Roots New Routes biedt een podium aan deze ‘Dutch delta sounds’ met opmerkelijke, semi-akoestische formaties. Laat je verrassen door musici met wortels in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Samen met Nederlandse zielsverwanten slaan ze vanuit hun ‘old roots’ nieuwe wegen in.
Nieuwe Concertdata 2021
Neco Novellas & Ernst Reijseger (MZ/NL)
>> lees meer
za 6 februari 2021, Podium de Toren, Grootschermer
Raj Mohan & Ensemble (SR/DE/NL)
>> lees meer
vr 19 februari 2021, Amstelkerk Amsterdam | 20.30 |
za 20 februari 2021, TivoliVredenburg Utrecht | 20.00 |
Mozaïek Ensemble (SY/FR/NL) Première
>> lees meer
za 20 maart Amstelkerk, Amsterdam | 20.30 |
Tarmonica (GR /IR/ID)
>> lees meer
vr 9 april Amstelkerk, Amsterdam | 20.30 |
Patricio Wang & Ensemble, m.m.v. Marja Vuijsje (CL/CH/NL)
>> lees meer
za 1 mei De Duif, Amsterdam | 20.30 |
wo 5 mei TivoliVredenburg, Utrecht | 20.00 |
Ieder concert start met een korte inleiding en na afloop is er gelegenheid om na te praten met de musici.
Tickets: meer info verkoop volgt z.s.m.
Lokaties:
Amstelkerk/ de Duif :
Amstelkerk Amstelveld 10, 1017JD Amsterdam
De Duif Prinsengracht 754, 1017JD Amsterdam
TivoliVredenburg
Vredenburgkade 11, 3511 WC Utrecht
Podium 0nder de Toren
Zuideinde 5, 1843 JL Grootschermer
Aanmelden mailing list:
Mundus Quartet
Première
za 1 februari Amstelkerk, Amsterdam | aanvang 20.30 | Tickets
Filmische reis door de Oude en Nieuwe Wereld. Mundus-oprichter Sjahin During werd geboren in Amsterdam, groeide op in Istanbul èn op Texel. Hij schreef geschiedenis met ensembles als Tarhana, Arifa en Namibian Tales. Zo watervlug zijn percussie, zo vloeiend zijn omgang met andere muziekculturen. In het Mundus Quartet ontmoeten vier virtuozen elkaar op het kruispunt van de Oude en de Nieuwe Wereld. Ze spinnen evocatieve improvisaties uit de muziektradities van de Zijderoute, de Mediterranée, de Balkan en Brazilië. Met deze filmische reis roept het Mundus Quartet een voorbije wereld op, gelijkertijd een wenkend perspectief verklankt in onweerstaanbare soundscapes.
Musici: Sjahin During (percussie- TR/NL), Juliano Abramovay (gitaar, ud- BR), Emine Bostanci (kemenche, zang- TR), Bence Huszar (cello- HU)
Neco Novellas & Ernst Reijseger
vrij 21 februari – LantarenVenster, Rotterdam | aanvang 20.30 |
za 22 februari – Amstelkerk, Amsterdam | aanvang 20.30 |
Net bevestigd!
za 6 februari 2021, Podium de Toren, Grootschermer | meer info volgt
Twee verwante zielen balancerend op een enkel akkoord. Eén muzikant, drie instrumenten: stem, gitaar & loop-station. Heeft Ed Sheeran het van Neco Novellas of andersom? Neco is een tikkeltje minder beroemd, fascinerend des te meer. Sinds hij via Lissabon op het Rotterdams conservatorium belandde, ontwikkelde Neco een vernieuwend geluid waarin jazz en pop versmolten met de chopi-muziek uit zijn moederland Mozambique. Vandaag is Neco een charismatisch solist die telkens nieuwe uitdagingen aangaat. Zoals met de briljante cellist Ernst Reijseger die even eigenzinnig Afrikaanse tradities met Europese impro combineert. Twee aan elkaar gewaagde zielen in harmonie op hetzelfde akkoord.
Musici: Neco Novellas (gitaar, zang, electronica-MZ), Ernst Reijseger (cello-NL)
Raj Mohan & Ensemble
Geannuleerd wegens Corona:
vrij 20 maart – TivoliVredenburg, Utrecht | aanvang 20.00 |
za 21 maart – Amstelkerk, Amsterdam | aanvang 20.30 |
Nieuwe data in 2021:
Vr 19 februari 2021, Amstelkerk Amsterdam | 20.30 |
Za 20 februari 2021, TivoliVredenburg Utrecht | 20.00 |
meer info ticketverkoop volgt z.s.m.>>
Hindoestaanse blues uit de diaspora. De Amerikaanse blues, ooit ontstaan uit gedwongen migratie, vindt in Raj Mohan een parallel verhaal. Als achterkleinkind van Indiase contractarbeiders verhuisde hij vanuit Suriname naar Nederland (1974). Hij ontpopt zich tot een charismatisch singer-songwriter, die de blues vertolkt om het even gezongen in het Hindi, Urdu en Sarnami. Daarin combineert Mohan klassieke liederen uit Noord-India (ghazals) met zelfgeschreven repertoire. Het kloppend hart van zijn performance vormt de verborgen geschiedenis van de ‘Kantráki’. Na de officiële afschaffing van de slavernij (1863) verscheepte Nederland tussen 1873-1916 zo’n 35.000 Indiase contractarbeiders naar Suriname. Het transportschip Lalla Rookh werd sindsdien het symbool van deze postkoloniale ‘slavernij’ die in 2023 uitgebreid wordt herdacht. Hun nazaten (350.000), met Raj Mohan als fakkeldrager, zetten vandaag deze muzikale erfenis voort.
Musici: Raj Mohan (zang, tanpura/ harmonium, gitaar- SR/NL), Tammo Heikens (akoustische gitaar- NL), Remigijus Kažukauskas (bansuri/fluit- DE/NL), Suresh Sardjoe (tabla-SR), Melanie Tangkau (contrabas- ID/NL)
Mozaiek Ensemble
Geannuleerd:
za 18 april Amstelkerk, Amsterdam| Premiere | aanvang 20.30 |
Nieuwe datum:
za 20 maart 2021 Amstelkerk, Amsterdam | 20.30 | info tickets volgt
Verrassende mix van oosterse met westerse klassieke muziek. Zoals het nauwelijks bekend is dat Mozart ooit in Den Haag en Amsterdam optrad, hebben we nauwelijks weet van zijn faam in het Midden-Oosten. Althans in Damascus, waar sopraan Mireille Bittar zijn liederen zong. Samen met landgenoot Feras Khouri, specialist in het componeren en arrangeren van Midden-Oosterse muziek, richtte zij in Nederland het Mozaiek Ensemble op. Als losse steentjes in een tableau dat geleidelijk zijn geheim verraadt vertolkt het ensemble liederen, die opnieuw zijn getoonzet in een verrassende mix van oosterse met westerse klassieke muziek. Doel is “Deze twee werelden samen te brengen en bruggen te slaan”. Stukken van Albinoni, Mozart en Verdi naast die van de Rahbani Brothers, Göksel Baktagir en Zaki Nassif schitteren opeens vanuit een volstrekt nieuw perspectief.
Musici: Mireille Bittar (zang-SY), Feras Khouri (piano & arrangementen-SY), Karel Bredenhorst (cello-NL), Ayman Hajjmian (contrabas-SY), Youssef Nassif (kanun– SY), Modar Salama (percussie & riq-SY), Maria Cristina González (fluit-SP), Beste Sevindik (viool-TR)
Foto Mozaiek Ensemble: John Vak
Patricio Wang & Ensemble m.m.v. Marja Vuijsje
Geannuleerd
di 5 mei De Duif, Amsterdam | aanvang 20.30 |
za 16 mei TivoliVredenburg, Utrecht | aanvang 20.00 |
Nieuwe data 2021
za 1 mei De Duif, Amsterdam | 20.30 | ticket info volgt
wo 5 mei TivoliVredenburg, Utrecht | 20.00 | ticket info volgt
Muzikale verhalen van verzet en bevrijding. In alle toonaarden vormt ‘bevrijding’ het motto van componist/ gitarist Patricio Wang (Chili, 1952). Hij noemt zichzelf “vluchteling in tweevoud” die via muziek zijn eigen vrijheid heeft bevochten.
In een turbulente periode van politieke bevrijdingsbewegingen in Latijns-Amerika, studeert hij compositie in Santiago aan het conservatorium van de Universiteit van Chili (1968). Hij fuseert Andino-traditie met klassieke Europese èn populaire muziek, inclusief de nueva canción en bewerkingen van Beatles-songs. ‘Staatsgevaarlijke muziek’ die hem na 11 september 1973 tot persona non grata maakt. Want tot 2001 symboliseerde 9/11 niet de aanslag op de Twin Towers maar de Chileense coup van generaal Pinochet. Noodgedwongen moet Wang vluchten.
Op het Haags Koninklijk Conservatorium ontpopt hij zich tot een vooraanstaand musicus en leerling van o.a. Louis Andriessen en productief componist/ gitarist in avantgarde ensembles (Asko/Schoenberg, Hoketus, LOOS, Catch Electric Guitar Quartet) en andino-formaties (Amankay, Quilapayùn). Wang’s gewaagde synthese van academische en populaire muziek weerspiegelt zich in talloze composities voor film, dans en muziektheater. Temperament voor engagement is de grondtoon van een 5 Mei-concert waarmee Wang al vijf decennia zijn muzikale bevrijdings-motto uitdraagt. Begeleid door teksten van schrijfster Marja Vuijsje vertellen ze samen een ontroerend muzikaal verhaal van verzet én bevrijding.
Musici: Patricio Wang & Ensemble met oa: Jasper le Clercq (viool, zang -NL), Paul van Utrecht (gitaar, zang – NL), Christian Goza, (quena, panfluit, charango, gitaren, zang – CL/CH),Patricio Wang (composities, gitaren, tiple, charango, panfluit, zang – CL/NL) m.m.v. Marja Vuijsje (NL)
foto’s: Patricio Wang door foto Joop Reijngoud, Marja Vuijsje door Jelmer de Haas
Tarmonica
Geannuleerd: za 23 mei Amstelkerk, Amsterdam | aanvang 20.30|
Nieuwe datum 2021
vr 9 april Amstelkerk, Amsterdam | 20.30 | ticketinfo volgt
Zijderoots vinden nieuwe route. Wie met Tarmonica de Zijderoute volgt eindigt aan de oevers van de Maas. Althans, daar ontmoetten deze drie virtuozen elkaar op het Rotterdams conservatorium en ontdekten er een nieuwe Zijderoute. Al improviserend spinnen ze glanzende zijde uit de rijke muziektradities van India, Iran en de Méditerranée. Met pulserende percussie houdt de tabla het snarenspel van tar en de hypermoderne tarhu soepel in het gareel. Tarmonica biedt optimaal genot voor muzikale fijnproevers – te savoureren als honing voor het oor, sensatie voor het oog en troost voor het hart.
Musici: Niti Ranjan Biswas (tabla-IN/ NL), Michalis Cholevas (toetsen, tarhu-GR/ NL), Reza Mirjalali (tar-IR/ NL)
Magda Mendes
Oliveiras
Ode aan het vergeten Portugese platteland
Wat de tango betekent voor Buenos Aires en de rebètika voor Piraeus, is de fado voor Lissabon. Oftewel melancholische bluesmuziek uit de havenstad waar Magda Mendes werd geboren en die in Rotterdam een nieuwe thuishaven vond. In 2015 reisde ze met haar Silêncio-project langs vijftig zaaltjes, die een avond transformeerden tot even zoveel intieme fado cafe’s. Met Mendes’ laatste album, gewijd aan haar vader António Oliveira, verlaat ze de stad en geeft ze een stem aan nooit eerder vertelde verhalen die net zo stevig geworteld blijken als de olijfbomen uit diens geboortestreek. Tezamen even zoveel liedjes van verlangen welke, als een diepgewortelde boom, op zoek zijn naar voedsel voor overlevering.
Winnaar Gouden Notenkraker 2018
Musici: Magda Mendes (zang) met Brandt Attema (bastrombone), Udo Demandt (percussie), Maripepa Contreras Gámez (hobo, cor anglais), Daniel Garrido Iglesias (fagot), Bart de Kater (klarinet), Remko de Landmeter (fluit), Ward Veenstra (gitaar)
Inleiding: Stan Rijven
vrijdag 12 april Amstelkerk, Amsterdam
>> tickets
Música Temprana: Canción!
Roots & routes van de Nieuwe Wereld
Vanaf de oprichting in 2001 verkent Música Temprana Latijns-Amerikaans repertoire uit de periode van de renaissance en de barok. Hiermee brengt het ensemble de muziekontwikkeling in kaart vanaf het moment dat de eerste conquistadores voet aan wal zetten in de Nieuwe Wereld tot en met de volwassenwording van de eigen barokmuziek op Latijns-Amerikaanse bodem. In dit programma onderzoeken ze de roots van het Latijns-Amerikaanse lied zoals dat in de jaren ’60 van de vorige eeuw wereldwijd bekend werd. Aan de hand van muziek van ondermeer Violeta Parra en Atahupala Yupanqui leggen ze een link met het verleden. Hoeveel rest er van de expressie van de Spaanse barok? Is er een verband met muziek uit de koloniale periode? Artistiek leider Adrián Rodríguez Van der Spoel:“Je kunt Latijns-Amerikaanse barok niet simpelweg uitvoeren volgens de gangbare Europese praktijk. Dan wordt het te academisch. Deze muziek speel ik zoals ik traditionele muziek van mijn eigen land speel, op dezelfde ‘natuurlijke’ wijze. Juist dat wil ik met mijn publiek delen.”
Musici: Adrián Rodríguez Van der Spoel(zang, gitaar, percussie) met Josh Cheatham (violone), Luciana Cueto (zang, percussie), Gabriel Aguilera Valdebenito (zang, gitaar, charango, kena, percussie)
Inleiding: Saskia Törnqvist
zondag 5 mei Amstelkerk, Amsterdam Premiere, Bevrijdingsconcert
>> tickets
De Dutch Delta Sounds concertserie Old Roots & New Routes 2019
wordt georganiseerd door Stichting Ritmundo
Partners: Stadsherstel, World Music Forum NL
Financiële steun: Amsterdams Fonds voor de Kunst en Prins Bernhard Cultuurfonds
Contact: oldrootsnewroutes@dutchdeltasounds.nl
Aanmelden mailing list: